Till innhålletTill navigeringenTill sök

    Projektet som gett tryggare vägar och bättre boendemiljö går mot sitt slut

    14 oktober 2025, 08:30 CET

    MaKS-projektet, där Kaunis Iron och Trafikverket tillsammans investerat över 2 miljarder för att höja standarden och förbättra trafiksäkerheten på vägarna som malmtransporterna använder, närmar sig sitt slut. “Ren- och viltpåkörningar har minskat för all trafik”, konstaterar logistikchef Nils-Johan Haraldsson.

    Nu pågår den sista etappen i miljardprojektet Malmtransporter Kaunisvaara-Svappavaara (MaKS) där Trafikverket, med stöd av oss på Kaunis Iron, rustar upp vägnätet som malmtransporterna nyttjar. Vi har bidragit med 127 miljoner i projektet och logistikchef Nils-Johan Haraldsson är nöjd med resultatet.
    – Vi har höjt trafiksäkerheten längs hela sträckan. Kör du bil i området upplever du en fantastisk väg här i Pajala i jämförelse med många närliggande vägar. Vi har också fått gång- och cykelvägar som underlättar mycket för de boende samt viktiga förbifarter i Masugnsbyn och Vittangi.

    Han menar att projektet har eliminerat många faror. Farliga kurvor som varit olycksdrabbade är nu borta och andra riskmoment är också hanterade.
    – Vi har bland annat byggt bort en del backar, vilket minskar drivmedelsförbrukningen för alla som kör på sträckan, vilket är positivt även för miljön. Vi har också en nära samverkan med väghållningen för att förstärka sandning, saltning och snöröjning när det krävs. Kaunis Iron medfinansierar ett fast belopp varje år för ett förhöjt vägunderhåll längs den väg vi trafikerar, konstaterar Haraldsson.

    Under projektet har alla trafikanter förstås fått hantera att det varit stökigt med vägbyggen och minskad framkomlighet. Även vi har fått anpassa vår trafik och använda lotsar för att kunna byta chaufförer avtalsenligt. Men nu är den lösningen borta och varje ekipage hinner runt sin slinga i lugn och ro.

    Haraldsson summerar:
    – Ur ett samhällsperspektiv har Pajala kommit närmare Malmfälten med en bättre väg. Ren och viltpåkörningar har minskat för all trafik, vilket är viktigt. Vi har fått en minskad bränsleförbrukning för alla trafikanter, förbättrade förutsättningar för gångtrafikanter och cyklister i Lovikka och Erkheikki samt en bättre boendemiljö i Masugnsbyn och Vittangi. MaKS-projektet har med andra ord gett samhällsinfrastrukturen för Pajala kommun med omnejd ett lyft. Det känns förstås bra.

    MaKS-projektet går mot sitt slut, men trafiksäkerhet är något vi arbetar med varje dag. I höst fortsätter vi arbetet med bland annat projektet ”Stanna, Titta, Vinka” tillsammans med Volvo Lastvagnar och Wist Last & Buss. Ett initiativ som riktar sig till skolorna för att lyfta trafiksäkerhetsfrågor även där.


    FAKTA MaKS-projektet:
    Total kostnad för samverkansprojektet med Trafikverket: cirka 2,3 miljarder, Kaunis Irons andel 127 miljoner.

    • Förbifart Vittangi – beräknas klar 2021
    • Förbifart Masugnsbyn – beräknas klar 2021
    • Anttis-Lovikka – beräknas klar 2021
    • Junosuando-Masugnsbyn – beräknas klar 2022
    • Bro över Tärendö älv – beräknas klar 2022
    • Palokorva-Junosuando – 2022-2023
    • Junosuando by – 2022-2023
    • Skoterport Merasjärvi – 2023
    • Rivning av gamla bron Tärendö älv – 2023
    • Autio-Anttis – 2023-2024
    • Lovikka beläggningsarbete – 2024
    • Tillfällig bro över Torne älv – 2024
    • Ny bro Torne älv klar – 2025
    • Autiobron – 2026

    Dessutom:
    • Viltstängsel.
    • Gång- och cykelvägar.
    • Två faunapassager.
    • Bullerskydd.
    • Närliggande hus har fått bullerskyddande fönster inbyggda.