Efter stoppen på Malmbanan – lagret i Pitkäjärvi är nu tömt
23 januari 2025, 16:30 CET

När vi summerar 2024 kan vi konstatera att det varit ett utmanande år, men också ett år av lärdomar och framsteg. De historiska och omfattande tågstoppen på Malmbanan mellan december 2023 och juni 2024 har utmanat hela koncernen, och haft stor påverkan på vår lönsamhet och likviditet. För att hantera avbrotten på Malmbanan byggdes snabbt omfattande lagerkapacitet, vilket resulterade i ökade kostnader.
– Förutom kostnader för uppbyggnad och förvaring av järnmalmssligen, förlorade vi intäkter då avbrotten skedde i en period med mer gynnsamma järnmalmspriser än vad vi ser idag. Sammantaget kan de ekonomiska konsekvenserna summeras till närmare en halv miljard kronor, säger Nils-Johan Haraldsson, logistikchef Kaunis Iron.
Verksamheten har jobbat intensivt för att lyckas lagra all järnmalmsslig och samtidigt hålla i gång vår normala produktionstakt. Bland annat ökade vi transportkapaciteten och körde periodvis tre tåg per dygn från Pitkäjärvi till Narvik, i stället för två.
Nu, i början av 2025, har lagernivåerna återgått till det normala.
– Tack vare nära samarbete mellan våra medarbetare och entreprenörer som Railcare, BDX och Kiruna Wagon är lagret i Pitkäjärvi tömt, och även lagret i Kaunisvaara är avvecklat sedan tidigare. Det känns som att vi har kommit i mål och kan fortsätta jobba framåt, säger Johan Lindmark, platschef i Pitkäjärvi.