Nya bron i Autio möjliggör smidigare transporter
31 oktober 2024, 12:00 CET
I juni startade bygget av den tillfälliga bron i Autio som ska användas medan den nya bron byggs. År 2026 ska sedan den nya bron kunna tas i bruk och den kommer ha en högre bärighet och möjligheten att mötas. Hastigheten på den nya bron kommer att vara 90 km/h.
Projektet är uppdelat stegvis i etapper där den tillfälliga bron är den första delen, sedan rivning av den gamla bron för att kunna bygga en ny bro i samma läge som befintlig. Just nu pågår bygget av brostöden för den tillfälliga bron så att den ska kunna öppnas för trafik senast 30 juni 2025.
– Arbetet flyter på bra och vi följer tidsplanen som är satt, säger Linnéa Lundberg, projektledare vid Trafikverket.
I det här fallet kommer en så kallad beredskapsbro användas som lanseras ut på de stöd i betong som nu byggs. Beredskapsbron är en stålbro med fackverk som Trafikverket äger och kan nyttjas på olika projekt runt om i landet där det behövs en tillfällig lösning för omledningsväg.
Vad finns det för utmaningar med att bygga en tillfällig bro?
– Just här är Torneälven en utmaning med dess häftiga islossning som gör att de tillfälliga stöden måste vara lika stabila som för en vanlig bro då den ska klara islossningen, säger Linnéa Lundberg.
Den tillfälliga bron kommer vara cirka fyra meter bred och byggas nedströms den befintliga. Trafiken kommer regleras med trafikljus, hastigheten blir 30 km/h över bron och här kommer gång- och cykeltrafikanter kunna passera älven på en gång- och cykelbana som hängs på bron.
MaKS-projektet beräknas vara klart 2027
Det som återstår att åtgärda utöver Autiobron är sträckan Autio-Anttis som planeras vara klar 2025, därefter återstår bygget av ren- och viltstängsel samt faunapassager på E45 mellan Vittangi och Svappavaara. MaKS-projektet i sin helhet beräknas vara helt klart 2027.